27.05.2020

 

Для отримання фінансування від Фонду соціального страхування України допомог за лікарняними листками, виданими у зв’язку з ізоляцією від COVID-19, страхувальники (роботодавці) мають формувати окремі заяви-розрахунки, до яких не включаються лікарняні з інших причин непрацездатності.

Так, у разі подання працівниками лікарняних листків із зазначенням причини непрацездатності «ізоляція від COVID-19 – 11», на їх підставі формується окрема заява-розрахунок, до якої необхідно включати лише зазначені листки непрацездатності.

При формуванні такої заяви-розрахунку роботодавець у Додатку 1.1 у колонці 10 вказує причину непрацездатності – 11, тобто ізоляція від COVID-19.

За лікарняними листками, виданими з інших причин, формується заява-розрахунок на загальних підставах.

Нагадаємо, усі застраховані особи мають право на компенсацію від Фонду соціального страхування України втраченого заробітку за час ізоляції від COVID-19. Виплата такої допомоги здійснюється на підставі відповідного листка непрацездатності, її розмір становить 50% середнього доходу незалежно від тривалості страхового стажу.

Водночас, для медичних працівників ФССУ компенсує втрачений за час ізоляції від COVID-19 заробіток у розмірі 100% середнього доходу.

Перелік причин тимчасової непрацездатності, за якими Фонд соціального страхування України здійснює фінансування допомог, доповнено ізоляцією від COVID-19.

За відповідними лікарняними листками Фонд здійснить компенсацію 50% втраченого заробітку незалежно від тривалості страхового стажу, починаючи з шостого дня непрацездатності (перші 5 днів фінансує роботодавець).

Право на таку допомогу від ФССУ мають застраховані особи за період перебування в спеціалізованих закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникнення та поширення коронавірусної хвороби, а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій.

Видача лікарняних листків, які є виключною підставою для нарахування зазначених виплат від Фонду, на сьогодні унормована. МОЗ України спільно із ФССУ проведено селекторну нараду з департаментами (управліннями) охорони здоров’я обласних (міських) держадміністрацій щодо оформлення таких документів.

Для фінансування допомоги, на підставі отриманого від працівника лікарняного листка із зазначенням причини непрацездатності «ізоляція від COVID-19–11» роботодавець оформлює заяву-розрахунок, у якій вказує причину непрацездатності – 11, тобто ізоляція від COVID-19.

 

Видатки Фонду соціального страхування України за допомогами по вагітності та пологах у квітні зросли на 9,9% – упродовж минулого місяця на оплату прийнято заяви-розрахунки для фінансування декретних на суму 386,7 млн грн проти 352 млн грн у квітні 2019 року.

Загалом виплати нараховано для 11,1 тисяч працюючих жінок за 1,3 млн днів перебування у декретних відпустках.

Середньоденний розмір допомоги по вагітності та пологах у квітні склав 288,3 гривень.

У загальних випадках тривалість відпусти по вагітності та пологах, за кожен день якої Фонд компенсує втрачений заробіток, складає 126 календарних днів (70 днів до передбачуваного дня пологів і 56 днів після пологів). А в разі передчасних або багатоплідних пологів, виникнення ускладнень під час пологів або в післяпологовому періоді, додатково до основного видається листок непрацездатності тривалістю 14 днів, який також підлягає оплаті за кошти ФССУ. Тривалість листка непрацездатності у зв’язку із вагітністю та пологами для жінок, віднесених до 1–3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, становить 180 календарних днів.

 

 

Фонд соціального страхування України працює в штатному режимі, виконуючи всі статутні завдання та функції, передбачені законодавством України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Фінансування допомог та страхових виплат здійснюється Фондом щоденно, по мірі надходжень від сплати роботодавцями єдиного внеску.

Станом на 22 квітня заборгованість з виплат матеріального забезпечення становила 1284,9 млн грн, а станом на 27 квітня – 1110,6 млн грн, тобто скоротилася на 174,3 млн грн.

Так, за період з 22 по 27 квітня п.р. ФССУ профінансував надання матеріального забезпечення за заявами-розрахунками, поданими роботодавцями, на загальну суму 350,1 млн грн, зокрема:

- на оплату допомог по тимчасовій непрацездатності – 247,67 млн грн;

- допомог по вагітності та пологах – 99,34 млн грн;

- допомог на поховання – 0,69 млн грн;

- допомог по тимчасовій непрацездатності, пов’язаній з виробництвом – 2,39 млн грн.

Наразі ведеться робота з Міністерством соціальної політики України та підготовлені відповідні ініціативні листи щодо виділення коштів ФССУ з Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками.

Вкладення:
Скачати цей файл (зупинимо пандемію.pdf)зупинимо пандемію.pdf[ ]46 Кб

17.04.2020

Фонд соціального страхування України опікується понад 12 мільйонами працюючих українців, які самі одночасно є страхувальниками, або працевлаштовані в одного з більш ніж 3 млн роботодавців, що знаходяться на обліку в ФССУ.

Як відбувається прийом заяв-розрахунків від роботодавців для виплати лікарняних і декретних під час карантину?

● Прийом заяв-розрахунків, за якими Фонд фінансує надання матеріального забезпечення застрахованим особам, відбувається у штатному режимі.

● Як і раніше, заяву-розрахунок можна подати до робочого органу виконавчої дирекції Фонду особисто.

● Однак, ми радимо на час карантину віддати перевагу дистанційній формі подачі документів – на  електронний документообіг перейшли вже понад 65% страхувальників.

● Щоб подати заяву-розрахунок дистанційно, у роботодавця має бути укладений відповідний договір із Фондом. Примірний договір: bit.ly/2Vh99by

● Документи подаються із застосуванням електронного підпису/печатки, а клієнтське спеціалізоване програмне забезпечення для створення та подання електронних документів роботодавець обирає самостійно. Читати докладніше: bit.ly/2VhshGj

● Але навіть якщо роботодавець не має можливості подати заяву-розрахунок дистанційно, Фонд проводить роботу з організації безконтактного прийому документів – для цього у відділеннях розташовані спеціальні скриньки.

Бережіть себе і оточуючих – тримайте дистанцію, обмежте контакти та відповідально ставтесь до обмежень на час карантину.

07.04.2020

За оперативними підсумками упродовж січня–березня 2020 року до Фонду соціального страхування України подали заяви-розрахунки на фінансування допомог по тимчасовій втраті працездатності за 968,1 тис. лікарняними листками. Загальна сума склала 2,7 млрд гривень.

Середньоденний розмір допомоги за лікарняними у першому кварталі зріс на 19,3% порівняно з тим же періодом минулого року та склав 315,28 грн проти 264,17 грн у січні–березні 2019-го. Збільшення розміру допомоги пов’язано із зростанням середньої заробітної плати у країні.

Сума виплат у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності залежить від тривалості страхового стажу та визначається, виходячи із середньоденної заробітної плати працівника. Середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати, на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, на кількість календарних днів зайнятості у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, невідпрацьованих з поважних причин.

Цей вид матеріального забезпечення виплачується Фондом соціального страхування України, починаючи з шостого дня тимчасової непрацездатності й до моменту одужання або встановлення МСЕК інвалідності (перші п’ять днів фінансуються за рахунок коштів роботодавця).

У залежності від страхового стажу  розмір допомоги складає:

1) 50% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим особам, які мають страховий стаж до 3 років;

2) 60% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж від 3 до 5 років;

3) 70% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж від 5 до 8 років;

4) 100% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж понад 8 років;

5) 100% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим особам, які мають пільги відповідно до законодавства, у тому числі, постраждалим учасникам Революції Гідності за страховими випадками, які настали з 25.07.2018.

13.04.2020

Упродовж січня–березня цього року до Фонду соціального страхування України подали заяви-розрахунки для фінансування допомог по тимчасовій втраті працездатності по догляду за хворим членом сім’ї, у тому числі, за хворими дітьми до 14 років, на суму 278,7 млн гривень.

Загалом до оплати Фонд прийняв 933 291 день догляду, допомоги нараховано для 106,5 тис. застрахованих осіб.

Середньоденний розмір такої допомоги від Фонду соціального страхування України зріс на 19,9% порівняно з тим же періодом минулого року та склав 298,6 гривні.

Зазначена допомога фінансується Фондом, починаючи з першого дня здійснення догляду за хворим членом сім’ї, її розмір обчислюється на загальних підставах і складає від 50% середньої заробітної плати застрахованої особи (якщо стаж не перевищує 3 років) і до 100% (якщо стаж – понад 8 років або за наявності пільг).

Надання допомоги з тимчасової непрацездатності по догляду за хворою дитиною віком до 14 років здійснюється за весь період, протягом якого дитина за висновком лікаря потребує догляду, але не більше 14 календарних днів. А в разі стаціонарного лікування – за весь час перебування застрахованої особи в стаціонарі разом із хворою дитиною.

Допомога по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворим членом сім’ї виплачується не більш як за три календарні дні, а у виняткових випадках, з урахуванням тяжкості хвороби та побутових обставин, – не більш ніж за сім календарних днів.

    У випадках встановлення лікарем закладу охорони здоров’я тимчасової непрацездатності, зокрема, при виявлені симптомів гострого респіраторного захворювання, підозрі на COVID-2019, Фонд соціального страхування України профінансує надання допомоги по тимчасовій втраті працездатності, яка компенсує застрахованій особі втрачений за час лікування заробіток.
   Розмір виплат за лікарняними залежить від тривалості страхового стажу та визначається, виходячи із середньоденної заробітної плати працівника. Цей вид матеріального забезпечення виплачується Фондом, починаючи з шостого дня тимчасової непрацездатності й до моменту одужання або встановлення медико-соціальною експертною комісією (МСЕК) інвалідності (перші п’ять днів фінансуються за рахунок коштів роботодавця).
    Крім того, у разі хвороби дитини до 14 років для особи, яка здійснюватиме догляд за нею вдома або в умовах стаціонару, Фонд компенсує втрачений за цей час заробіток, починаючи з першого дня догляду. Водночас звертаємо увагу, що законодавством не передбачено надання Фондом допомоги по догляду за дітьми, які не є хворими та знаходяться вдома з причин накладеного карантину.
    У залежності від страхового стажу розмір допомоги складає:
1) 50% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим особам, які мають страховий стаж до 3 років;
2) 60% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж від 3 до 5 років;
3) 70% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж від 5 до 8 років;
4) 100% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж понад 8 років;
5) 100% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим особам, які мають пільги відповідно до законодавства, у тому числі, постраждалим учасникам Революції Гідності за страховими випадками, які настали з 25.07.2018.
    Для отримання допомоги по тимчасовій втраті працездатності від Фонду застрахована особа має передати отриманий листок непрацездатності роботодавцю. Для надання працівнику матеріального забезпечення роботодавцем заповнюється заява-розрахунок за встановленою формою і передається до робочого органу Фонду в паперовому або електронному вигляді.
Звертаємо увагу на важливості дотримання заходів обережності та санітарно-гігієнічних норм з метою протидії поширенню випадків гострих респіраторних хвороб, зокрема, спричинених коронавірусною інфекцією.

    Зважаючи на те, що значна частина коштів Фонду соціального страхування України (далі – Фонд) витрачається на фінансування допомог застрахованим особам по тимчасовій непрацездатності і вагітності та пологах, працівниками робочих органів виконавчої дирекції Фонду ретельно перевіряються не тільки розрахунки цих видів допомоги, а й порядок заповнення листків непрацездатності, які є підставою для їх нарахування.
    Найпоширенішими порушеннями при оформленні листків непрацездатності, які виявляються фахівцями Фонду під час перевірок страхувальників, є:
- не підкреслюється слово «первинний» або «продовження»;
- не зазначається причина непрацездатності;
- відсутні печатки лікаря при відкритті листків непрацездатності;
- на листку непрацездатності відсутній кутовий штамп і печатка закладу охорони здоров’я;
- не зазначається режим лікування;
- після стаціонарного лікування вказується лише одне прізвище лікаря, відсутнє прізвище завідувача відділення, а також відсутні їх підписи;
- у разі продовження листка непрацездатності понад 10 днів не вказується прізвище завідувача відділення;
- у листках непрацездатності, виданих на термін понад 30 днів, не зазначаються прізвища голови і членів лікувально-консультаційної комісії (далі – ЛКК) закладу охорони здоров’я;
- не зазначається вік хворої дитини, за якою здійснювався догляд;
- не вказується прізвище лікаря при закритті листка непрацездатності.
    На підприємстві правильність оформлення листків непрацездатності перевіряє комісія (уповноважений) із соціального страхування.
    При перевірці (крім вищезазначеного) також звертають увагу на наявність виправлень. Відповідно до п. 4.5. Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406 (далі — Інструкція № 532) на бланку листка непрацездатності дозволяється не більше двох виправлень (крім пунктів 2 і 4 графи лицьового боку листка непрацездатності «Причина непрацездатності», які згідно з п. 3.3. Інструкції № 532 виправленню не підлягають). Якщо листок непрацездатності містить більше двох виправлень, його вважають зіпсованим і він підлягає заміні. Будь-яке виправлення має бути оформлене належним чином: виправлений текст засвідчено записом «Виправленому вірити», підписом лікуючого лікаря та печаткою закладу охорони здоров’я «Для листків непрацездатності».
    Що стосується реквізитів закладу охорони здоров’я, який видав лікарняний, то на листку непрацездатності має бути штамп із зазначенням назви лікувально-профілактичного закладу, а також його печатки (як у верхній, так і в нижній частині лицьового боку листка непрацездатності) та ідентифікаційний код.
    Перевіряючи оформлення листка непрацездатності, працівники Фонду звертають увагу і на те, чи є він первинним, чи продовженням попереднього, що впливає на оплату перших п’яти днів тимчасової непрацездатності.
    Важливим є і наявність позначки у графі «Відмітки про порушення режиму», адже це є підставою для застосування норми, передбаченої ч. 2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 № 2240, згідно з якою у разі порушення режиму, встановленого лікарем, або нез’явлення без поважних причин у призначений строк на медичний огляд застрахована особа втрачає право на допомогу по тимчасовій непрацездатності з дня порушення на строк, установлений рішенням комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства.
    Якщо в графі «Причина непрацездатності» на лицьовому боці листка непрацездатності підкреслено код 5 – невиробнича травма, то працівники Фонду, що проводять перевірку, можуть вимагати акт за формою НТ (якщо його було складено), а у разі необхідності – письмові пояснення від потерпілого.
    На тих листках непрацездатності, які було видано не за місцем постійного проживання (роботи) працівника, наприклад, під час перебування у відрядженні, у графі лицьового боку листка непрацездатності «Видачу листка непрацездатності дозволяю» має стояти підпис головного лікаря закладу охорони здоров’я, засвідчений круглою печаткою цього закладу.

Здолбунівське відділення управління виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України у Рівненській області

 

    Кожна жінка, яка готується стати матір’ю, має право на отримання допомоги по вагітності та пологах. Розглянемо особливості надання цієї допомоги для працюючих жінок та жінок, які займаються підприємницькою діяльністю (фізичних осіб-підприємців).
    Листок непрацездатності у зв’язку з вагітністю та пологами видається за місцем спостереження за вагітною жінкою відповідно до Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 13.11.2001 № 455.
    Допомогу по вагітності та пологах цій категорії мають виплатити за місцем роботи. Для цього потрібно надати до підприємства (установи, організації) листок непрацездатності у зв’язку із вагітністю і пологами, на підставі якого проводиться нарахування. Крім того, необхідно написати заяву, де вказати, з якого дня вагітна має намір піти у відпустку (але не раніше дня, яким відкритий лікарняний). У випадку, якщо у жінки є декілька місць роботи, вона має право на допомогу і за сумісництвом – туди їй необхідно принести копію листка непрацездатності, засвідчену підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи, довідку про середню заробітну плату з основної роботи і також написати заяву.
    Розмір допомоги розраховується фінансовим працівником підприємства. Спочатку визначається середньоденний заробіток жінки за останні 12 місяців перед місяцем виходу в декретну відпустку. Для цього ділиться сумарна нарахована заробітна плата на загальну кількість календарних днів у цьому періоді. Потім визначений середньоденний заробіток множиться на кількість днів відпустки за вказаний у заяві період.
    Переважно листок непрацездатності по вагітності і пологах видається на 126 днів. Однак, у випадку, якщо народилось двоє і більше дітей, були передчасні або ускладнені пологи, то для того, щоб мати право на додаткові 14 днів відпустки і оплату за них, жінці необхідно отримати ще один листок непрацездатності, який виписується лікарем. Цей документ теж надається до адміністрації підприємства, де працює застрахована особа, для здійснення страхувальником (організацією, установою, підприємством) оплати за цих 14 днів. Водночас, це не стосується жінок-чорнобильців – їм відразу ж виплачують допомогу за 180 днів і листок непрацездатності не продовжують.
    Потрібно зазначити, що майбутня мама сама приймає рішення, коли їй іти у декретну відпустку, працедавець не має права вирішувати це за неї. Водночас, якщо піти в декрет пізніше, то період, за який виплачується допомога не зміститься, а просто буде коротшим, тож і розмір допомоги буде меншим (наприклад, якщо піти на 20 днів пізніше, то допомога буде розрахована не за 126 днів, а за 106 календарних днів).
    За довідками та додатковою інформацією з цих питань звертайтесь безпосередньо до Здолбунівського відділення управління виконавчої дирекції ФССУ у Рівненській області за адресою: м. Здолбунів, вул. Богдана Хмельницького, 7-А, тел.: (03652) 2-55-38 (Здолбунів), (03654) 2-37-86 (Острог, щовівторка).

Здолбунівське відділення
УВД ФССУ у Рівненській області