Працівники Здолбунівської виконавчої дирекції РОВ ФСС з ТВП неодноразово піднімали та обговорювали питання створення та функціонування комісії (уповноваженого) із соціального страхування з представниками застрахованих осіб на семінарах та навчаннях, однак, як свідчить практика, майже кожен другий роботодавець (установа) має ряд порушень при перевірці правильності роботи такої комісії (уповноваженого). Тому варто нагадати основні аспекти порушеної теми.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування діє відповідно до частини 3 статті 50 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» і в своїй діяльності керується вказаним Законом, Постановою правління Фонду «Про затвердження Положення про комісію (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації» № 25 від 23.06.2008 р., а також іншими нормативно-правовими актами, що регулюють питання матеріального забезпечення та надання соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням.
Відповідно до Положення про комісію із соціального страхування на підприємствах, установах, організаціях, у приватних підприємців, де використовується праця найманих працівників, незалежно від форм власності і господарювання в обов’язковому порядку створюється комісія із загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності витратами, зумовленими похованням (далі – комісія із соціального страхування).
Комісія із соціального страхування створюється на підприємствах, установах, організаціях, де працює понад 15 осіб. Якщо ж налічується 15 і менше працюючих, то на загальних зборах працівників обирається уповноважений із соціального страхування.
Комісія обирається на паритетних засадах з представників адміністрації та профспілкової організації або іншого уповноваженого найманими працівниками органу. Кількість членів комісії Положенням не визначено, тому це питання має вирішуватися у кожному конкретному випадку залежно від чисельності працюючих на даному підприємстві. Особливу увагу потрібно приділяти контролю за строками повноважень комісії.
Спільним рішенням адміністрація підприємства і профспілковий комітет (або інший уповноважений найманими працівниками орган) визначають кількість членів комісії від кожної сторони та термін, на який комісія обирається. Далі кожна із сторін у рівній кількості делегує своїх представників до її складу. При цьому рішення про делегування представників до комісії із соціального страхування оформляються: роботодавцем - його наказом, представників застрахованих осіб - постановою виборного органу профспілкової організації або іншого уповноваженого найманими працівниками органу. Якщо на підприємстві є кілька профспілкових організацій, то в такому разі має бути створений об'єднаний представницький орган цих профспілок, який і повинен делегувати своїх представників до складу комісії. Свої обов'язки члени комісії виконують, як правило, на громадських засадах. До складу членів комісії насамперед повинні входити спеціалісти і працівники фінансової, соціальної та медичних служб, управлінських та кадрових структур.
Основною формою роботи комісії є засідання, що проводяться відповідно до затвердженого нею плану, але не рідше двох разів на місяць, які підтверджуються відповідно оформленим протоколом засідання комісії визначеного зразка.
Комісія приймає рішення про призначення (або про відмову в призначенні чи припинення виплат) допомоги у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, по вагітності та пологах, на поховання застрахованої особи, а також членів сім”ї, які перебували на її утриманні. При цьому комісія розглядає правильність видачі та продовження листків непрацездатності, інших документів, які є підставою для надання допомоги, а також:
- здійснює контроль за правильним нарахуванням сум матеріального забезпечення застрахованим особам і своєчасним направленням до робочих органів відділень Фонду відповідних заяв-розрахунків;
- бере участь у перевірках організації медичного обслуговування застрахованих осіб на підприємстві, дотримання хворими призначеного режиму лікування;
- проводить щоквартальний аналіз використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на підприємстві, веде облік осіб, які часто і довго хворіють, інформує власника або уповноважений ним орган та представника застрахованих осіб і вносить пропозиції з питань зниження рівня захворюваності;
- здійснює облік осіб, які отримали л/н у зв’язку із невиробничими травмами, проводить розслідування таких випадків;
- веде облік застрахованих осіб, їх дітей, а також осіб, які потребують санаторно-курортного лікування, оздоровлення у дитячих санаторіях.
Крім того, комісія приймає рішення про виділення путівок на санаторно-курортне лікування та до санаторіїв-профілакторіїв застрахованим особам та членам їх сімей, до дитячих оздоровчих закладів.
Відповідно змін до Положення про комісію із соціального страхування, комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов’язана перевіряти не тільки підставу і правильність видачі листків непрацездатності, але й правильність їх заповнення.
Комісія із соціального страхування не є органом ні власника, ні профспілкового комітету. Проте вона підзвітна як адміністрації підприємства, так і профспілковому комітету. Крім того, робота комісії підлягає перевірці органами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Здолбунівська міжрайонна виконавча дирекція ФСС з ТВП