Генеральна асамблея ООН проголосила 3 грудня Міжнародним днем людей з інвалідністю з метою звернення більшої уваги на потребу їх інтеграції у суспільство. Завдання Всесвітньої програми дій, до якої долучилася й Україна, полягає у проведенні ефективних заходів для запобігання інвалідності та відновлення працездатності постраждалих.
    Вирішення соціальних проблем – одне з найголовніших завдань державної політики України, особливо в період викликів, зумовлених пандемією. Фонд соціального страхування України здійснює соціальний захист та гарантує фінансові допомоги і компенсації усім потерпілим, які в результаті професійних захворювань чи травм на виробництві отримали інвалідність або стійку втрату працездатності.
    Робочими органами виконавчої дирекції Фонду здійснюються щомісячні страхові виплати 202 160 потерпілим на виробництві, у тому числі 9 225 особам, які мають право на виплати в разі втрати годувальника. Із загальної чисельності потерпілих, які отримують страхові виплати, 109 568 потерпілих, або 56,8% – це особи з інвалідністю. При цьому, 2 260 осіб мають інвалідність І групи, 13 028 осіб – інвалідність ІІ групи, 94 280 осіб – інвалідність ІІІ групи.
    Середній розмір щомісячної страхової виплати потерпілим за 9 місяців поточного року склав 3 841,38 грн. Середній розмір щомісячної виплати потерпілим з інвалідністю І групи перевищує середній показник по Україні на 76,7% (6,8 тис. грн), потерпілим з інвалідністю ІІ групи – на 63,5% (6,3 тис. грн), потерпілим з інвалідністю ІІІ групи – на 33,9% (5,1 тис. грн).
   Також значну увагу Фонд приділяє створенню належних умов для забезпечення медичної та соціальної реабілітації, відновлення здоров’я та працездатності потерпілих на виробництві. Наразі діє цілий комплекс послуг з їх медичної та соціальної реабілітації. Сюди входить лікування потерпілих в стаціонарних медичних закладах та санаторно-курортне лікування, медична реабілітація і фінансування спеціального медичного догляду за потерпілими, а також забезпечення осіб з інвалідністю необхідними медикаментозними препаратами, додатковим харчуванням, інвалідними колясками, протезно-ортопедичними виробами тощо.
    Діяльність Фонду щодо забезпечення потерпілих медико-соціальними послугами спрямована на відновлення здоров'я потерпілого, повернення його до праці й у суспільство, усунення наслідків захворювання або травми, максимального зменшення наявних обмежень пересування, орієнтації, самообслуговування, навчання, спілкування, поводження тощо.
    Фонд соціального страхування України робить усе можливе, аби люди, які втратили здоров’я, виконуючи свій професійний обов’язок, якомога повніше відчували державну турботу й поліпшення свого добробуту. Наш обов’язок допомагати не лише матеріально, а насамперед своєю увагою і чуйністю, добрим словом і конкретною справою.

    З 01 грудня 2020 року в Україні планово збільшився розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб – з 2 197 гривень до 2 270 гривень.
  Відповідно зросла сума пов’язаних з ним одноразових допомог, які фінансуються Фондом соціального страхування України для потерпілих внаслідок нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань, а також осіб, які мають право на виплати в разі втрати годувальника.
    Так, для осіб, у яких право на страхові виплати від Фонду настало з 01 грудня цього року, розмір допомоги складе:
• потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві відповідно до ступеня втрати професійної працездатності (максимально 17 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, при 100% втрати працездатності) – 38 590 грн;
• сім’ї у разі смерті потерпілого (100 розмірів прожиткового мінімуму) – 227 000 грн;
• утриманцю у разі смерті потерпілого (20 розмірів прожиткового мінімуму) – 45 400 грн.
    Раніше ці виплати становили 37 349 грн, 219 700 грн і 43 940 грн відповідно

    У зв’язку із заявою одного зі спікерів у програмі «Право на владу» на телеканалі «1+1» щодо затримок фінансування лікарняних українським працівникам офіційно заявляємо, що Фондом соціального страхування України здійснюється фінансування матеріального забезпечення, у тому числі допомог за листками непрацездатності і по вагітності та пологах, в оперативному режимі із випередженням встановлених законодавством термінів. На сьогоднішній день у Фонді відсутні затримки з фінансування за усіма статтями видатків.
    Станом на 27.11.2020, ФССУ профінансував надання матеріального забезпечення за заявами-розрахунками, поданими роботодавцями по 23 листопада включно.
    Нагадаємо, відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників для виплати ними матеріального забезпечення своїм працівникам протягом десяти робочих днів після надходження від роботодавця заяви до Фонду.
    Звертаємось до окремих осіб, а також засобів масової інформації з проханням не нехтувати необхідністю здійснення фактчекінгу і не розповсюджувати недостовірну інформацію.
    Зазначаємо, аби отримати допомогу від Фонду працівник має передати своєму роботодавцю листок непрацездатності, на підставі якого здійснюється формування заяви-розрахунку.
    Слідкувати за станом усіх виплат від ФССУ застраховані особи можуть у телеграм-каналі https://t.me/socialfund, де в оперативному режимі оновлюється інформація про здійснене фінансування за тегом #фінансування_оперативно.
    Звертаємо увагу, Фонд здійснює перерахування коштів для виплати допомог працівникам на рахунок страхувальника (роботодавця), який має здійснити виплату у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.
    Дізнатись, чи вже перераховано кошти роботодавцю, застраховані особи можуть з щоденної звітності Фонду про стан фінансування страхувальників у телеграм-каналі https://t.me/socialfund за тегом #фінансування_страхувальників.

    З метою протидії поширенню коронавірусної інфекції та вжиття заходів щодо упередження розповсюдження COVID-19 Фонд соціального страхування України наполегливо рекомендує страхувальникам (роботодавцям) на час карантину надавати перевагу дистанційній формі подачі документів до Фонду.
    Охоплення електронним документообігом по заявах-розрахунках, на підставі яких ФССУ здійснює фінансування матеріального забезпечення, на сьогодні сягає вже понад 80%.
    Для подання до Фонду соціального страхування електронних документів, зокрема, заяв-розрахунків на виплату допомог працівникам, страхувальники (роботодавці) мають укласти із відділенням робочого органу виконавчої дирекції ФССУ відповідний договір. Клієнтське спеціалізоване програмне забезпечення для створення та подання електронних документів роботодавець обирає самостійно.
    Дія договору поширюється на заяву-розрахунок та повідомлення про виплату коштів застрахованим особам за формами згідно із Порядком фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженим постановою правління Фонду від 19.07.2018 № 12.
    Подання електронних документів надає страхувальнику право не подавати їх на паперових носіях. У разі подання документа в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису, роздрукована заява-розрахунок разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначались окремі виплати та матеріальне забезпечення, зберігається у страхувальника.
    Нагадаємо, фінансування матеріального забезпечення, у тому числі допомоги по тимчасовій втраті працездатності (оплата за лікарняними, зокрема, і по ізоляції від COVID-19), допомоги по вагітності та пологах, здійснюється Фондом на підставі прийнятої від роботодавця заяви-розрахунку.

 

    Фонд соціального страхування України упродовж трьох кварталів 2020 року прийняв на фінансування лікарняні, допомоги по вагітності та пологах і на поховання на суму 10,7 млрд гривень. Загалом роботодавці подали заяви-розрахунки на виплату матеріального забезпечення для більш ніж 1,6 мільйона застрахованих осіб.
    З них 1,5 млн працівників отримали від Фонду компенсацію втраченого заробітку за час непрацездатності внаслідок травми, хвороби, зокрема інфікування коронавірусом, догляду за хворими дітьми, а також ізоляції від COVID-19. Для понад 110 тис. жінок нараховано допомоги по вагітності та пологах, а також для 8 тисяч родин – допомоги на поховання померлих працівників.
    Право на допомогу по тимчасовій непрацездатності (компенсація втраченого заробітку за лікарняними листками), допомогу по вагітності та пологах виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом. Підставою для призначення є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом – копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи.
    Порядок отримання матеріального забезпечення від Фонду:
1. Отриманий в закладі охорони здоров’я листок непрацездатності працівник передає до уповноваженої особи на підприємстві – кадровика, табельника або бухгалтера, для заповнення зворотної сторони листка непрацездатності (визначення страхового стажу застрахованої особи та кількості днів, за які буде надаватися матеріальне забезпечення).
2. Листок непрацездатності передають на розгляд до Комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації (приймається рішення щодо надання матеріального забезпечення).
3. Бухгалтерія страхувальника розраховує суму матеріального забезпечення та оформляє заяву-розрахунок для отримання фінансування від Фонду.
4. Страхувальник подає заяву-розрахунок до Фонду, після чого здійснюється перерахування Фондом заявлених коштів на спеціальний рахунок страхувальника. Дізнатись, чи вже перераховано Фондом кошти, застраховані особи можуть у телеграм-каналі ФССУ https://t.me/socialfund за тегом #фінансування_страхувальників, де щоденно оновлюється інформація про стан фінансування заяв-розрахунків.
5. Виплата роботодавцем матеріального забезпечення застрахованим особам у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати.

 

    10 жовтня 2020 року набув чинності Порядок перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання. Про це на селекторній нараді за участі профільних фахівців виконавчої дирекції Фонду та її робочих органів повідомила начальниця управління по роботі зі страхувальниками виконавчої дирекції ФССУ Наталія Зеленська.
    Порядок було погоджено Державною регуляторною службою України та затверджено постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 № 23.
  За словами Наталії Зеленської, прийнятий документ передбачає чітку і зрозумілу процедуру та затверджує стратегію превентивних, ризик-орієнтованих підходів замість карально-стресових перевірок. Нормативний акт дозволить зменшити кількість безрезультативних та малоефективних документальних перевірок і витрати коштів Фонду на їх проведення, а також мінімізує навантаження на страхувальників із одночасним збільшенням ефективності захисту інтересів застрахованих осіб.
    Зокрема, порядком визначено осучаснений перелік можливих підстав для проведення планових і позапланових перевірок, які дозволяють оцінити доцільність їх проведення та зменшити загальну кількість.
Також порядком запроваджено уніфіковану форму акта перевірки страхувальника, що підтверджує факт проведення документальної перевірки, відображає її результати та є носієм доказової інформації про виявлені порушення у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування.
   Ознайомитись із Порядком перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/971204
  Звертаємо увагу, у зв’язку із затвердженням зазначеного порядку відповідно до рішення правління Фонду визнано такою, що втратила чинність, Інструкцію про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29 (зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 25.03.2011 за № 393/19131).

 

    З початку пандемії 30 тисяч українських працівників, зокрема, майже 7 тисяч медиків знаходились на самоізоляції від COVID-19 під медичним наглядом. Для кожного з них Фонд соціального страхування України компенсує втрачений за цей час заробіток.
    Станом на сьогодні ФССУ направив на оплату близько 160 000 днів ізоляції від коронавірусної хвороби 31,6 млн гривень.
    Пройти оплачувану за кошти Фонду самоізоляцію працюючі українці можуть в разі безпосереднього контакту з хворим на COVID-19. Сума виплат від Фонду складає 50% середнього доходу незалежного від тривалості страхового стажу для всіх застрахованих осіб та 100% – для медичних працівників.
    Виплати здійснюються Фондом з метою забезпечення захисту застрахованих осіб і протидії поширенню коронавірусної інфекції.
    Нагадаємо, на період карантину відкрити листок непрацездатності для ізоляції від COVID-19 можливо у дистанційному режимі – для цього працівник має телефоном звернутись до свого сімейного лікаря.  Щоб отримати від Фонду допомогу, необхідно передати отриманий листок непрацездатності із зазначенням причини непрацездатності «ізоляція від COVID-19–11» своєму роботодавцю. У свою чергу, роботодавець на підставі отриманого від працівника лікарняного листка оформлює заяву-розрахунок, у якій вказує причину непрацездатності – 11, тобто ізоляція від COVID-19, та передає її до Фонду на фінансування. ФССУ забезпечив можливість зробити це в дистанційному режимі або безконтактно.
    Бережіть себе та будьте здорові!

   03 листопада, Верховна Рада України усунула обмеження щодо фінансування Фондом соціального страхування України у період дії карантину:
● одноразових страхових виплат у разі стійкої втрати працездатності або смерті працівника;
● спеціальних медичних та постійних сторонніх доглядів, побутового обслуговування, зокрема, для осіб з інвалідністю;
● ліків і виробів медичного призначення для потерпілих на виробництві;
● санаторно-курортного лікування потерпілих, осіб з інвалідністю;
● реабілітаційного лікування працюючих після перенесених захворювань і травм.
    Таке рішення Парламент прийняв сьогодні на своєму засіданні, за відповідний проект закону «Про внесення змін до розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» у другому читанні та в цілому проголосували 295 народних депутатів.
    Нагадаємо, на вимогу Закону України від 13.04.2020 № 553-ІХ, з 18 квітня 2020 року Фонд призупиняв фінансування наведених статтей видатків.
    Прийнятий Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

    17 вересня відбулося засідання круглого столу на тему: «Зупинка реабілітації застрахованих осіб у санаторно-курортних закладах. Пошук шляхів вирішення проблеми на державному рівні».
    Участь у заході взяли народні депутати, представники міністерств соціальної політики, охорони здоров’я, фінансів, економіки, профільних асоціацій, громадських організацій, фахівці галузі, а також представники Фонду соціального страхування України: перший заступник Міністра соціальної політики, голова правління Фонду Євген Котик, в.о. директора виконавчої дирекції ФССУ Тетяна Михайленко, начальниця управління медичних і соціальних послуг ВД Фонду Олена Пухка.
    Нагадаємо, з 18 квітня цього року Фонд призупинив на період дії карантину фінансування окремих медико-соціальних послуг, зокрема, реабілітаційного та санаторно-курортного лікування. Обмеження накладено підпунктом другим пункту п’ятого прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» № 553.
    Голова правління Фонду Євген Котик акцентував на важливості функції ФССУ щодо збереження і відновлення здоров'я українських працівників і потерпілих на виробництві та звернув увагу, що питання відновлення фінансування є сьогодні одним із пріоритетних.
    В.о. директора виконавчої дирекції Фонду Тетяна Михайленко зауважила, що реабілітаційне лікування працюючих після перенесених захворювань і травм на базі реабілітаційних відділень санаторно-курортних закладів здійснювалось за рахунок коштів Фонду в обсязі 100% потреби працюючого населення. Зокрема, упродовж 2020 року Фонд планував профінансувати реабілітаційне лікування понад 35 тисяч застрахованих осіб, з яких до набуття чинності Закону України № 553 на відновне лікування було направлено лише 6,7 тисяч застрахованих.
    Тетяна Михайленко акцентувала на важливості відновлення фінансування реабілітації за кошти Фонду з метою реалізації конституційних прав застрахованих осіб, потерпілих на виробництві, осіб з інвалідністю, уникнення ризику зростання первинної інвалідності і тривалості тимчасової непрацездатності серед населення.
    За її словами, виконавча дирекція Фонду соціального страхування України підтримала відповідні проекти законів, спрямовані на усунення встановлених обмежень і відновлення фінансування медичних і соціальних послуг за кошти Фонду.
    Представники санаторно-курортних закладів звернули увагу на якісне дотримання всіх протиепідемічних заходів на території санаторіїв, відсутності випадків інфікування і зростаючу потребу в реабілітації в умовах поширення в Україні коронавірусної інфекції.
    За підсумками засідання круглого столу учасники прийняли резолюцію, відповідно до якої у найкоротші терміни мають бути усунені встановлені законом № 553 обмеження.

    Фонд соціального страхування України профінансував допомогу по тимчасовій непрацездатності, яка настала внаслідок нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань, для 5,2 тисяч працівників за підсумками січня–серпня. На це направлено понад 92 мільйони гривень.
    Лікарняні листки, видані у зв’язку з виробничою травмою чи профзахворюванням, зазвичай мають більшу тривалість – середній розмір такої допомоги на одну людину склав станом на вересень майже 16 тисяч гривень, що на 18,9% більше, ніж у той же період минулого року.
    Нагадаємо, розмір допомоги по тимчасовій втраті працездатності, пов’язаній з виробництвом, складає 100% середнього доходу та фінансується ФССУ, починаючи з шостого дня непрацездатності (перші п’ять днів оплачує роботодавець). Розмір допомоги для потерпілих не залежить від тривалості страхового стажу.
    Зокрема, зазначену допомогу упродовж восьми місяців 2020 року профінансовано для 317 медичних та інших працівників, які інфікувались SARS-CoV-2 під час виконання професійних обов'язків. Сума виплат для них склала 1,5 мільйона гривень.
    Підставою для надання допомоги по тимчасовій непрацездатності, пов’язаної з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням, є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності та наявність акта розслідування нещасного випадку, пов’язаного з виробництвом, або акта розслідування хронічного професійного захворювання (отруєння).

    Роботодавець відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.
    У разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
    За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
    Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
   У разі виявлення страхувальником помилок при нарахуванні виплат за минулі періоди надлишково нараховані та виплачені кошти повертаються страхувальником до робочого органу Фонду та одночасно надсилається обґрунтоване письмове пояснення щодо причин повернення страхових коштів.
    У випадку самостійного виявлення страхувальником помилки при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності за минулий період та повернення у повному обсязі до Фонду надлишково нарахованих та виплачених коштів до початку перевірки страхувальника, за наявності відповідної бухгалтерської довідки та обґрунтованого письмового пояснення щодо причин повернення страхових коштів, фінансові санкції за порушення порядку використання страхових коштів до страхувальника не застосовуються.